Utan att följa upp statistik på hemsidan och i sociala medier är det inte lätt att veta om en lyckas eller inte. Därför är det viktigt att regelbundet se över statistik i digitala kanaler. Hur många har nåtts av dina inlägg och vilken typ av inlägg brukar gå bäst? Vilka besöker din webbplats och vad gör de där? Vad sökte de på eller var kom de ifrån? Här berättar vi kort om vilka olika saker du kan tänka på när det gäller statistik i digitala kanaler. Vi nämner även några verktyg som kan hjälpa dig.

 

Mät räckvidd och engagemang i sociala medier

Sociala medier, som exempelvis Facebook och LinkedIn har verktyg som gör det enkelt för dig att utvärdera dina resultat. Det finns många parametrar att mäta. Det kan vara allt från att stämma av om du verkligen når ut till rätt målgrupp till hur mycket engagemang du får på olika typer av innehåll. Du kan till exempel se hur många som nåtts av ett inlägg, vilka tidpunkter flest har sett det och hur dessa är fördelade geografiskt och åldersmässigt.

Det viktigaste är inte hur många som gillar ett inlägg. Tänk på att alla kanske inte klickar på like även om de uppskattar ett inlägg. Sätt upp mål med dina inlägg så att du verkligen vet vad du ska mäta efteråt.

I Facebook Ads Manager kan du testa att göra två varianter av ett inlägg i annonsformat. Du kan sätta samma målgrupp och budget på annonserna, men låta innehållet i dem skiljas åt lite. Då märker du vad just din målgrupp gillar bäst.

 

Se över besöksstatistiken på hemsidan

Hur ofta ser du över besöksstatistiken på hemsidan? Vet du exempelvis hur dina besökare hittar till den och vad de faktiskt klickar på? Har du koll på hur länge de stannar kvar på varje sida och vad de läser? Tar du reda på detta kan du anpassa ditt innehåll bättre och få dina besökare att göra det du vill att de ska göra. Exempelvis köpa något eller boka någon av dina tjänster.

Du kommer åt en hel del information i det verktyg som hemsidan är byggd i. Om du inte själv administrerar din webb kan du be om informationen från den som är ansvarig för att kunna utvärdera hur du ska göra den mer effektiv.

Tips på verktyg för att mäta statistik i digitala kanaler

I de flesta sociala medier har du tillgång till statistikverktyg. Dessa är helt gratis och ger dig den viktigaste informationen om ditt företagskonto. De mäter allt från inläggsstatistik till viktig information om dina följare. Om du använder köpta publiceringsverktyg får du oftast också tillgång till statistik, exempelvis Hootsuite, SocialPilot, Sendible eller Buffer. Här kan du läsa mer om dessa och några andra bra verktyg: lista över de tio bästa marknadsföringsverktygen för sociala medier 2021

I Facebook Ads Manager, LinkedIns Advertise och i Instagrams statistikflik kan du enkelt se hur dina annonser har gått.

För att mäta statistik på din webbplats är Google Analytics ett toppenbra verktyg. Du kan få ut information om nästan allt, från hur länge din användare spenderar på varje sida till vad deras intressen är.

Om du vill ha hjälp med hur du följer upp din statistik på bästa sätt får du gärna kontakta oss så berättar vi mer.