Att prata med bönder på bönders vis är lite av ett motto för oss på Kraft kommunikation. Det är en fin liknelse på något vis – enkel och jordnära. Och vi gillar ju enkla budskap. Det är bara så himla onödigt att göra sig till och krångla till saker. Och det är dessutom väldigt dumt. I alla fall om du vill att mottagaren ska förstå vad du menar och känna sympati för dig. Så därför tänkte vi dela med oss av några tips på hur du kan tänka för att kommunicera enkelt och säkerställa att du tar fram budskap som riktar sig TILL din målgrupp.

Försök sätta dig in i mottagarens perspektiv

Om du föreställer dig att du inte vet något om det du just nu tänker prata om, vilka frågor och funderingar skulle du ha? Utgå ifrån att den du ska kommunicera med inte vet något alls. Då ökar du chansen att ni båda förstår varandra och risken för missförstånd minskar.

Huvudbudskap och delbudskap

Tänk att du kan ta fram ett huvudbudskap, ett övergripande budskap, som sammanfattar det du vill säga på ett bra sätt. Sedan kan du ta fram ett antal delbudskap utifrån situation eller målgrupp – ifall du behöver prata med flera olika målgrupper. Ett exempel utifrån samhällets utmaningar just nu:

Huvudbudskap

”Information om Företaget XX:s rutiner i samband med corona”
Detta är kort och koncist. Jag som mottagare förstår att jag hittar mer information om hur företaget i fråga agerar med anledning av corona. Utifrån det kan jag gå vidare till olika delbudskap.

Delbudskap

”Tvätta händerna i minst 20 minuter varje gång du kommer hem, till jobbet, innan du äter eller efter toalettbesök.”
Under detta budskap kan du exempelvis lägga en instruktionsfilm om hur du tvättar händerna och beskriva att du ska undvika att ta dig i ansiktet.

”Stanna hemma vid minsta symptom”
Här kan du beskriva de olika symptomen och informera om att alla ska stanna hemma i två dygn efter att de blivit symptomfria.

”Undvik folksamlingar och håll avstånd”
Här kan du beskriva 50 personersgränsen och rekommendera att alla håller minst en meter avstånd från varandra exempelvis.

Skippa krångliga uttryck

Oavsett vem du skriver till eller pratar med så tycker vi att du alltid ska undvika krångliga uttryck. Använd de enklaste ord du kan och visa att du vill vara på samma nivå som den du pratar med. Det inger oftast mer förtroende än att sätta sig över andra. Och det är absolut inte ett tecken på att du inte kan och vet vad du gör, snarare tvärtom. Det visar att du är så pass trygg i din kunskap att du både vågar förenkla den och faktiskt behärskar det.

Vi hjälper dig gärna

Behöver du hjälp med att ta fram budskap så finns vi här. Kontakta oss gärna. Vi stöttar dig även med internkommunikation och budskap kopplat till exempelvis förändringar eller i krissituationer. Läs om vårt samarbete med Testhuset och Clarahälsan.