Tycker du att det är svårt att publicera bra innehåll i dina sociala medier? Väntar du in det perfekta tillfället och den perfekta bilden? Slappna av och lägg istället fokus på syftet med inlägget.

Listan kan göras lång på kriterier att bocka av innan du publicerar ett inlägg i någon av dina sociala kanaler. Det kan lätt skapa en stress som slutar i att materialet aldrig känns bra nog att publicera. Försök att inte haka upp dig på detaljer och fokusera istället på innehållet. Har du något relevant eller viktigt att säga kan du publicera. 

En välskriven text och passande bild lockar

Med en genomtänkt plan och ett syfte med dina inlägg kommer du långt. En välskriven text och en passande bild som fångar läsarnas uppmärksamhet är viktigast. Att exempelvis använda en mobilbild behöver inte vara negativt, istället kan det skapa ett mer genuint intryck. Och dessutom finns bra möjligheter att redigera bilderna i mobilen. Hur kan du göra för att dina bilder ska bli så lika som möjligt? Skulle det ha betydelse för ditt konto eller tycker du att det passar bättre med variation? Ibland kan det som inte är tillrättalagt kännas mer äkta exempelvis.

Utgå ifrån dina värderingar

Ett bra tips att ha med sig är att utgå från dina värderingar. Ditt företag kommer kännas igen om du jobbar återkommande med era värdeord. På så vis bidrar du också till att stärka ditt varumärke och du får en röd tråd genom ditt innehåll. Du behöver inte ordagrant ha med specifika ord men det du skriver ska speglas i dessa. Om du har dem i ryggen går det snabbare. Ha en mer avslappnad inställning till sociala medier, perfekt är inte alltid perfekt.