Det finns en uppsjö av olika sociala medier att välja bland, men hur ska man välja sina kanaler som företag? För att nå ut med ditt budskap är det viktigt att synas på rätt ställe där just din målgrupp finns, annars kan det vara slöseri med både tid och resurser. För att göra det lite enklare tänkte vi dela med oss av fakta om några olika sociala medier och vem de passar för.

Bygg relationer genom kunskapsutbyten på Facebook

De flesta använder Facebook idag så där bör du synas, det är nästan lika givet som att ha en hemsida. Och det kan vara en bra kanal för att sprida innehåll från sin hemsida för att locka fler besökare dit, även om Facebook helst ser att användarna stannar kvar på deras plattform. Det kan vara bra att tänka på. Satsa på att skapa ett innehåll som gör att din målgrupp kan ta till sig ditt budskap utan att behöva lämna Facebook, men lägg en länk sist i inlägget, eller som en kommentar om du ändå vill dra besökare till hemsidan.

Eftersom det blivit allt svårare att nå ut så kräver Facebook ett högt engagemang av dig som vill få resultat. Och vad innebär det då? Jo, något som är unikt för Facebook och dessutom populärt är möjligheten att skapa grupper och event. Och här har du verkligen chansen att bygga relationer. En grupp kan vara bra om du vill engagera dina kunder genom exempelvis diskussioner och åsikts- eller erfarenhetsutbyten. Det kan till exempel handla om att du driver en handelsträdgård och skapar en grupp för diskussion om odling i sin trädgård, eller ett bageri som diskuterar recept. Och du har säkert hört talas om ”Dark Social”, vilket betyder att många inte alls delar, eller kommenterar innehåll offentligt, utan hellre visar sina åsikter i Messenger eller grupper. Därför är det extra viktigt att skapa ett innehåll som verkligen prickar rätt på målgruppen.

Nätverka digitalt på LinkedIn

På LinkedIn är det också bra att ha en sida för sitt företag även om relationsskapandet handlar mycket om att synas som person i sin yrkesroll. Här jobbar du mycket med ”Employer Branding”, alltså att stärka varumärket som en attraktiv arbetsplats för potentiella medarbetare. Därför är det en bra kanal för att visa upp vad som händer hos er och att involvera medarbetarna. Medarbetare kan exempelvis vara med och dela innehåll från arbetsplatsen för att skapa ytterligare trovärdighet. Det gör de med fördel också genom egna inlägg, inte bara genom att dela företagets inlägg.

Innehållet lever betydligt längre på LinkedIn än i andra sociala medier och ett inlägg kan florera i flera veckor. Därför bör du tänka extra mycket på att uttrycka dig så att det fortfarande känns relevant för den som ser inlägget i sitt flöde om en eller två veckor.

Här passar det bra dela med sig av kunskap i form av blogginlägg, artiklar eller webinar till exempel. Målgruppen är generellt mer intresserad av att skaffa sig jobbrelaterad kunskap på LinkedIn och verkar ha mer tålamod till att klicka sig vidare och läsa långa texter än på andra plattformar.

Ta hjälp av andra för att stärka ditt varumärke på Instagram

Instagram är inte ”bara” för privatpersoner och influencers. Kanalen används mycket av företag idag och är ett enkelt sätt att synas på. Vi upplever att det är den kanalen där det är lättast att skapa engagemang eftersom det bygger mycket på att lyfta andra och prata med varandra i jämförelse med andra sociala medier.

Här jobbar du mer visuellt med bilder och lite kortare texter. Det ska vara enkelt att ta till sig budskapen eftersom följarna oftast inte lägger så mycket tid på att läsa långa och djupa inlägg. På Instagram är det också enkelt att kategorisera sina inlägg. Detta gör du med hjälp av hashtags. När du lägger upp en bild och skrivit den text du vill ha kan du förslagsvis lägga till några hashtags som är relevanta för inlägget och det som syns i bilden. Då blir det enklare för dem som är intresserade att hitta ditt innehåll om de söker på just den hashtag du valt.

Framförallt stories är ett bra sätt att dela med sig av innehåll från andra användare och att skapa engagemang genom att till exempel ställa frågor och arrangera omröstningar eller så kallade challenges.

Sprid ditt budskap med hjälp av filmer på YouTube

Youtube har funnits med länge men utvecklas ständigt. Här finner du många yngre användare och det handlar om rörligt material. Som företag är detta en kanal som passar om du exempelvis har olika intressanta instruktionsvideor, intervjuer eller liknande. Det är en bra plats för att samla dina filmklipp för att till exempel kunna visa dem på din webbplats på ett smidigt sätt. Om du håller kurser eller föreläsningar kan du kan även använda YouTube för att sända webinar. Du kan också passa på att dela dina YouTube-klipp i andra sociala kanaler. Bra att tänka på är dock att framförallt Facebook helst vill att besökarna stannar på deras plattform. De föredrar därför att du laddar upp filmerna direkt på Facebook.

Nå ut till unga med hjälp av humor på TikTok

TikTok är en relativt ny kanal bland sociala medier där många unga användare finns. Här är det precis som Youtube rörligt material som gäller. Det ska vara korta filmklipp och det passar fint för företag som dels har en mycket ung målgrupp, dels kanske vill testa något nytt och hänga på trender. Korta instruktionsfilmer eller informativa klipp med glimten i ögat är som gjorda för TikTok.

Än så länge är det mest privatpersoner och influencers som använder kanalen så att jobba med influnecer marketing är en god idé när det gäller TikTok.

Hör gärna av dig om du vill veta mer

Är du nyfiken på att lära dig mer? Vi håller i workshoppar och utbildningar för att du ska få verktyg som hjälper dig att få ut mer av din närvaro i sociala medier. Kontakta oss gärna! Du kan också läsa fler tips i våra andra blogginlägg Fyra tips för att bli vassare på sociala medier och Instagram-strategi – vad innehåller den?