Döm inte ut ditt budskap för snabbt och var inte rädd för att återanvända ditt innehåll i sociala medier. Vi fattar att det kan kännas som att du säger samma sak hela tiden. Du lever ju ständigt med din verksamhet. Men det gör inte dina följare. De kämpar för att hålla huvudet ovanför vattenytan i den våg av budskap som sköljer över dem. Så hur många gånger kan du säga samma sak? Här resonerar vi lite kring detta och ger dig några tips på hur du kan tänka för att nå ut bättre.

Du behöver vara rejält trött på det innan du kan vara säker på att det nått fram till dina följare. Det är det luddiga svaret. Och något konkret svar, eller ett 100 procents rätt facit finns inte. För du kan ju inte säkerställa att alla dina följare ser alla dina inlägg ändå, eller hur? Och det har att göra med vad du pratar om och vem du vänder dig till. Så då är det hopplöst, undrar du nu? Nej, så klart inte. Men det krävs målmedvetenhet, tålamod, engagemang och kreativitet. Vi ska dela med oss av några exempel.

1. Jobba alltid utifrån en distributionsplan
När du planerar ditt innehåll och lägger in det i en distributionsplan/aktivitetsplan säkerställer du att du får ett jämnt flöde och det blir lättare att få ett genomtänkt innehåll. Här kan du till exempel lyfta ett budskap under en viss period, kanske ett par veckor eller en månad. Du kan förslagsvis varva några olika huvudbudskap som är extra viktiga att nå ut med i ditt flöde.

2. Gör ett årshjul
Om du gör ett årshjul för ditt innehåll så kan du lägga in olika typer av innehåll och budskap utifrån när de är mest aktuella under året. Om du gör däckbyten är det förstås aktuellt att prata om ditt erbjudande under däckbytessäsongen. Och det är också okej at upprepa det ett antal gånger. Många vill säkert ha påminnelser som just detta. Driver du en livsmedelsbutik är det kanske extra intressant att prata om grilltillbehör under sommaren. Här finns det mängder av saker att lyfta och det är tacksamt att inspirera med exempelvis recept. Men det skulle bli tråkigt att bara prata grill i flera månader, så här kan du mixa detta med annat innehåll som har anknytning till sommaren.

3. Skapa kampanjer
Genom att utgå ifrån kampanjtänket kan du planera för ett antal olika inlägg om samma sak, fast med olika vinklar. De har alla samma huvudbudskap, men du kan variera uttryck och bildmaterial så att det inte känns som repriser för dina trognaste följare. I radio spelas en och samma jingel i regel i minst två veckor flera gånger per dygn. I sociala medier föredrar vi lite mer varierande innehåll i flödet på ett konto, medan annonskampanjer kan och bör rulla ett tag för att du aska få ut något av dem.

4. Fråga dina följare och analysera köpbeteenden
Om du säljer en produkt med en kort säljcykel kan du antagligen ganska snabbt få en indikation på om ditt budskap fungerar. Du märker helt enkelt av om du säljer eller inte och hur kunden kommer i kontakt med dig. Om du vill ha extra mycket information kan du exempelvis i ett säljformulär ställa frågan var kunden sett det aktuella erbjudandet.

Säljer du en tjänst eller en produkt som har en längre säljcykel så tar det längre tid innan du får resultat. Kanske är det mer relevant att undersöka uppfattningen av ditt varumärke.  Då kan du testa att göra en undersökning bland dina följare/kunder och ställa frågor om vad de känner till om ditt varumärke/dina tjänster och vad de uppfattat av ditt senaste innehåll.

Det var några tips, dels på hur du kan tänka för att se till att du når ut med dina budskap tillräckligt mycket och vid rätt tillfällen, dels på hur du följer upp om du nått ut som du vill.