När varumärken blir större än produkter och tjänster!

Vissa varumärken blir så stora att de tar över vårat språk. Att spendera fredagskvällen med Netflix och chill är ett så vedertaget uttryck att det inte spelar roll om det faktiskt är just Netflix vi kollar på.

Sedan 1979 firas den 4:e maj Star Wars-dagen. Anledningen till datumet kommer från filmrepliken “May the Force be with you”, vilket fyndigt nog ändrats till “May the fourth be with you”. Idag är det en internationell dag där fansen ser om sina favoritfilmer, företagen säljer allt ifrån tv-spel till strumpor på temat och föräldrar bakar små Yoda-kakor med sina barn. Disney (som köpte Star Wars för ungefär 4 miljarder dollar 2012) smider såklart så hårt de kan för att tjäna pengar på högtiden. Med andra ord lever handeln gott på Star Wars, precis som andra mer traditionella högtider. Men vilka fler varumärken är det som tagit världen med storm?

Söka eller Googla?

De flesta av oss säger inte att vi ska söka information på nätet, utan Googlar helt enkelt. På samma sätt glömmer vi ibland att Freesbee är ett patenterat varumärke, och kallar alla diskar vi kastar för just det. Lite som att kalla alla hamburgare för Whopper. Och vi pratar dessutom ofta om att vi har en Mac eller PC. Vilket också är lite som att säga Volvo eller bil.

Kommunikationen är grunden till allt

I många fall väljer de stora företag att bredda sin verksamhet, exempelvis IKEA som har restauranger i varuhusen eller ICA som har en egen banktjänst, för att stärka sin position. Dock så behöver du inte vara en gigantisk koncern för att nå in i kundens vardag och tal. Marknadsföring är såklart en otroligt stor del, vare sig det är coola t-shirts, eller en så bra reklampenna att dina kunder aldrig använder några andra. I grunden så går allt tillbaka till att ha en bra kommunikationsplan och planera väl. Och lite tur såklart.

Vill du ha hjälp att göra ditt varumärke kraftfullare? Hör av dig!

(Svarar vi inte direkt är vi ute och kastar plastdiskar i solen…)