Får du också ett högt förtroende för någon vars kunder rekommenderar deras tjänster? Kundens ord är oftast mer värda än om ett företag själva talar om vad de är bra på. Genom att ta fram kundcase, där kunderna berättar om ert samarbete, stärker du ditt varumärke och ökar chansen till nya affärer. Här pratar vi mer om fördelarna med kundcase och hur du kan göra för att presentera dem på olika sätt.

Rekommendationer och recensioner slår högt i besöksnäringen och är så gott som nödvändiga för den som vill sälja produkter i en webbshop. Varför skulle det fungera annorlunda inom tjänstesektorn? Vi är alla människor som lyssnar på andra människor. Det är därför du vinner på att ha kunder som rekommenderar just dig och dina tjänster. De flesta kunder som är nöjda vill också gärna hjälpa till. Och det finns många sätt att låta dem göra det på.

Reportage eller intervju i textform

En variant är att publicera ett kundcase i form av ett reportage eller en intervju på hemsidan. Här kan du ta fram ett antal frågor och sedan intervjua din kund. Det kan vara lagom med cirka fem till sju frågor för att du ska få tillräckligt mycket innehåll. Tumregeln är att det helst ska vara minst 300 tecken för att Google ska uppskatta din text.

När kunden svarat på alla frågor kan du antingen publicera det hyfsat rakt av som en intervju, eller skriva i reportageform och välja ut rubriker utifrån de mest slagkraftiga svaren. Tänk på att rubrikerna behöver vara både konkreta och locka till läsning. Du behöver också sätta in läsaren i ämnet eftersom hen med sannolikhet inte kan och vet lika mycket som du. Här kan du se exempel som vi skrivit åt Soleil om Säffle kommuns externa webbplats.

Kundcase som filmklipp

Ett andra sätt är att filma din kund när hen pratar om ert samarbete. Detta skapar ännu mer trovärdighet eftersom orden kommer direkt ut kundens mun. Ge kunden förutsättningar att förbereda sig genom att skicka frågorna i förväg.

Se även till att du har koll på ljudet. Det är det allra viktigaste kvalitetsmässigt. För att säkerställa det kan du använda en extern mikrofon och försöka undvika att spela in på en plats med störande bakgrundsljud. Det finns även mikrofoner som filtrerar bort brus i bakgrunden. Se också till att ljuset är bra.Det viktigaste här är att undvika direkt solljus eller motljus.

Se exempel på ett filmklipp som vi tagit fram åt StyrelseAkademien Värmland om deras utbildning Rätt fokus.

Citat i sociala medier

Ett tredje sätt är att fråga din kund en sak, exempelvis vad hen tycker är det allra bästa med ert samarbete, med er service, era produkter eller leveranser. Använd sedan svaret du får som ett direkt citat och dela det i sociala medier tillsammans med en kort beskrivning av ert samarbete. Antingen kan du använda en bild på kunden i fråga, ett filmklipp, eller så kan du göra en textplatta med själva citatet. Här kan du se ett exempel på hur vi hjälpte Testhuset med att ta fram citat från Poolwater. Och här kan du se ett filmklipp som vi tog fram åt Karlstad CCC när de fick toppenfeedback från Centerpartiets årsmöte.

Vill du ha hjälp med att ta fram kundcase till dina digitala kanaler? Vi har många års erfarenhet av detta och vi tycker dessutom att det är himla kul. Kontakta oss gärna!