Posta inlägg och stories på Instagram kan vem som helst göra utan att ha en plan. Nästan. Men det är ganska onödigt att lägga tid på något som inte är genomtänkt och som inte ger resultat. Om du vill att din närvaro på Instagram ska bidra till dina mål så behöver du en Instagram-strategi. Nedan berättar vi om vad som ingår i en strategi för Instagram och delar med oss av ett exempel där vi hjälpt en av våra kunder med just detta.

Rannsaka dig själv och fråga dig vart du vill nå

Vad är syftet och målet med ditt Instagram-konto? Vill du sälja en produkt eller tjänst? Vill du få mycket spridning, eller vill du skapa en känsla för att stärka ditt varumärke? Och hur vill du att dina kunder ska uppfatta ditt varumärke? Att ha en strategi som grund kommer göra arbetet mycket enklare då du vet varför du gör som du gör. Om du vet svaret på dessa frågor så blir det enklare att jobba målinriktat med ditt innehåll.

Leijon stenugnsbageri & konditori ville ta sitt Instagram-konto till nästa nivå

Vi har hjälpt Leijon Stenugnsbageri & konditori med att ta fram en Instagram-strategi. De hade ett konto tidigare, som de jobbade med kontinuerligt, men de ville få ett mer frekvent flöde. Dessutom ville de höja nivån på sitt innehåll och nå ut till ännu fler. De hade vid den här tidpunkten en bra bit över 4 000 följare. Vi tog fram mål som de nu har med sig i ryggen för att påminna sig om varför de finns på Instagram. Vi har också beskrivit på vilket sätt de ska kommunicera, vilken typ av innehåll de ska publicera och varför. Detta för att de ska ha ett bra stöd i vardagen och lättare få idéer till innehåll.

Bildmanér skapar igenkänning och stöder din image

Genom en workshop identifierade vi vilka de är och hur de vill framstå. Detta blev grunden till bildmanér och tonalitet, som är en viktig del av strategin. I bildmanéret beskriver vi hur bilder på kontot ska se ut, exempelvis vilken känsla de ska ge, om de ska ha något filter, om det till exempel ska vara produkter eller byggnader med och vilket uttryck de människor som figurerar på bilderna ska ha.

Bilder och text ska samspela för att ge den rätta känslan och därför är det också viktigt att komma fram till vilket typ av språk en ska använda. Ska det vara glatt, humoristiskt, seriöst eller informativt? Här är det en stor hjälp att ta hjälp av värdeord som förhoppningsvis finns i en budskapsplattform eller övergripande kommunikationsstrategi, men annars går det så klart bra att ta fram nya ord. Vi brukar tänka att vi här ska beskriva företaget som en person.
Alla är olika, det gäller inte bara människor utan även varumärken. För vissa passar det till exempel jättebra att använda många emojis, för andra inte.

Instagram-strategin grundar för tydlig avsändare och ökad interaktion

Instagram-strategin har gett bageriet en bra grund att stå på och det har blivit mycket enklare för dem att ta fram innehåll. Nu finns ett syfte bakom varje bild och text, vilket dessutom skapar en trygghet och igenkänning hos målgruppen och de vet vad de kan förvänta sig. Det ska vara tydligt att innehållet kommer från just Leijon Stenugnsbageri & konditori. Antalet följare och interaktionsgrad har ökat och vi följer deras konto med glädje, stolthet och spänning. Det är ju extra festligt att se alla godsaker de bakar varje dag.

Vill du ha fler tips?

På Instagram delar vi löpande med oss av kommunikationstips, både i stories och i flödet. Vill du ha personlig vägledning? Vi håller gärna en inspirerande workshop för att ge dig en kickstart på Instagram. Välkommen att kontakta oss!