Alla varumärken har något unikt, eller åtminstone så borde de ha det i alla fall. Vad är det som gör just dig unik? Kan du utnyttja det för att stärka ditt varumärke? Här berättar vi om hur vi hjälpte Testhuset att tillsammans med Tejp Brands & Design uppdatera deras varumärkesplattform och grafiska profil. Vi tog bland annat fram ett manér som handlar om att de, som jobbar med personlighetstester, använder sina egna testresultat för att beskriva vilka de är.

Uppdatering av varumärkesplattform och grafisk profil

Testhuset hörde av sig till oss för att de behövde hjälp med att utveckla sitt kommunikationsarbete. ”Kul”, tyckte vi och föreslog en kommunikationsworkshop. Vi tog fram en kommunikationsplan tillsammans med dem och identifierade att de skulle stärka sitt varumärke genom att uppdatera sin grafiska profil och ge sin webb en uppfräschning. Vi tyckte att vår samarbetspartner Tejp Brands and Design skulle passa för uppdraget, så de stod för koncept och idé vad gäller design, exempelvis färger, logga, illustrationer och typsnitt.

Kommunikativt manér som skapar trovärdighet

Vi på Kraft kommunikation tog fram ett nytt kommunikativt manér, som är en del i varumärkesplattformen. Syftet var att inte bara ge Testhuset en profil designmässigt, utan också när det gäller Testhusets identitet som helhet. Det handlar om vilka budskap de ska använda och hur de ska kommunicera i ord för att sprida en enhetlig och trovärdig bild av sig själva. Det är en viktig del i varumärkesbyggandet eftersom det ökar möjligheten att dina målgrupper dels får en positiv bild av ditt företag, dels kommer ihåg dig. Det kan avgöra valet nästa gång de är i behov av just dina tjänster. Om du är top of mind, kommer de med all säkerhet att anlita dig.

Testhuset jobbar med rekrytering och organisationsutveckling och till grund för allt de gör ligger deras tester och analyser. Det innebär kortfattat att de tar reda på människors personliga egenskaper för att kunna matcha rätt person till rätt tjänst, sätta ihop välfungerande team, eller lära arbetsgrupper hur de bäst kommunicerar och samarbetar med varandra.

Personliga beskrivningar utifrån medarbetarnas testresultat

Vi tyckte att de borde dela med sig av sina egna personliga egenskaper för att skapa förtroende. Därför tog vi fram ett manér där de presenterar sig själva genom sina DISC-analyser. Utifrån deras testresultat skrev vi presentationstexter om var och en, som de nu använder i annonser, på visitkort, affischer och på webben. Så här beskriver vi exempelvis Bengt Libäck, som driver testhuset:

“Bengt inger förtroende och är full av spännande idéer. Han ser alltid nya möjligheter och eftersom han dessutom är modig och vet vad han vill står det aldrig still. I positiv anda gör han slag i saken och ser till att det blir verklighet av sina planer.”

Människor vill läsa om människor

Förutom att de på något vis lever som de lär och visar att de själva blivit testade, så är de personliga och bjuder på sig själva, vilket ofta är ett vinnande koncept när det handlar om kommunikation. Människor vill läsa och höra om människor och alla kan relatera till personliga egenskaper – något som dessutom varit högaktuellt sedan Thomas Eriksson släppte boken ”Omgiven av idioter”. Vem har inte hamnat i samtal om vem som är grön, gul eller blå de senaste åren? Dessutom avdramatiserar de kanske konceptet med testerna, som säkert kan kännas lite läskiga för många kandidater som söker jobb, genom att dela med sig av sina egna testresultat.

testhuset.com kan du läsa om alla medarbetare och deras egenskaper:

Vill du hitta din identitet och stärka ditt varumärke?

Vi tycker att det där med att hitta identiteter och ta fram kommunikationsstrategier, manér, koncept och budskap är superroligt. Vi hjälper gärna dig med detta, så att du kan stärka ditt varumärke, bli mer välkänd, utveckla relationen med dina målgrupper och sälja mer. Välkommen att kontakta oss om du är nyfiken!