I detta läge är det många som genomgår någon slags förändring inom sitt arbete. Kanske är det lite mindre att göra, projekt som pausas och möten som ställs in. Istället för att bara se till det negativa och oroa sig för framtiden kan det istället vara läge att börja förbereda och planera för en ny kommunikationsstrategi. För att rulla tummarna och vänta på bättre tider gör faktiskt ingen större nytta.

Här kommer några tips på hur du kan utveckla din kommunikation om du har lite tid över!

1. Analysera nuläget
Börja med att göra en SWOT-analys där du ser över era styrkor, svagheter möjligheter och hot i kommunikationen i dagsläget. Kanske ser det annorlunda ut nu än i vanliga fall. Med denna analys som grund blir det enklare att gå vidare eftersom du får en bättre överblick av vad som faktiskt behöver göras. Här kan du läsa mer om hur du gör en SWOT-analys.

2. Våga testa nytt
När du befinner dig i en ovan situation och när framtiden är oviss kan det vara läge att våga prova nya vägar och arbetssätt i din kommunikation. Var inte rädd för att testa något ni inte gjort innan, det kan handla om allt från nya samarbeten till att ta fram nya tjänster anpassade efter dagsläget och hur du ska kommunicera kring dem. Det som funkade igår kanske inte funkar imorgon. Testa gärna dina idéer redan nu för att ha tid att utvärdera och utveckla dem.

3. Ta fram en (ny) kommunikationsstrategi
Nu när du har en grund att utgå från är det dags att börja planera. Utifrån den sits du befinner dig i tar du fram en strategi för hur ni ska fortsätta jobba med kommunikation. Se till att ha en gemensamma mål att sträva mot och ett tydligt syfte med kommunikationen. Kanske behöver ni omvärdera vissa mål som påverkas av yttre omständigheter, i så fall, vilka alternativ finns? Ta fram olika strategier för olika scenarion som kan uppstå i framtiden så är du redo för det oväntade.
Var också nog med att presentera målen och strategin för alla medarbetare, det är viktigt att jobba tillsammans.

4. Se till att du kan omsätta kommunikationsstrategin i praktiken
Förutom strategi och mål är det bra att passa på att ta fram både en ny kommunikationsplan och budskapsplattform anpassade efter de nya målen. Dessa ska också följa de värderingar ni står för. Oavsett vilket budskap du vill nå ut med är det viktigt att allt hänger ihop. Här får du till exempel tips på hur du tar fram en kommunikationsstrategi för Instagram. 

Kontakta oss gärna om du vill ha hjälp med att ta fram en kommunikationsstrategi.