Tycker du att det är svårt att hålla igång aktiviteten på ditt Instagram-konto? Och önskar du att du hade högre interaktivitet och fler följare? Det finns en hel del saker du kan göra för att ge ditt konto en knuff i rätt riktning. Vi delar med oss av våra tips och strategier för att lyckas på Instagram.
Skapade du ett Instagramkonto med hopp om att nå ut till massor av potentiella kunder och ett flöde fyllt av inspirerande bilder och texter? Det är bra med höga ambitioner men svårt om en inte har kunskapen eller tiden. Alla konton är så klart olika och det är viktig att utgå ifrån sitt eget varumärke, inte någon annans. Men det finns några saker som är viktiga att tänka på för alla.
1. Ta fram en strategi för att lättare nå dina mål
Det första du bör göra är att ta fram en strategi för ditt Instagramkonto. Vad är syftet och målet med kontot? Handlar det om att sälja en produkt eller att skapa en känsla? Hur vill du att dina kunder ska uppfatta ditt företag? Detta är några frågor du bör ställa dig. Att ha en strategi som grund kommer göra arbetet mycket enklare då du vet varför du gör som du gör.
2. Lokalisera din målgrupp
Innan du bestämmer hur du ska utforma ditt innehåll behöver du identifiera din målgrupp. Vilka är de och vart finns de? Har du svaret på detta kan du fokusera på nästa steg som handlar om hur du ska nå ut med ditt budskap.
3. Sätt en plan
När du har koll på mål, syfte och målgrupp är vår rekommendation att du tar fram en distributionsplan, exempelvis för tre månader i taget. Fundera på vad som händer i kalendern och vad som sker i omvärlden som har koppling till din verksamhet. Försök att planera in innehåll löpande utifrån den frekvens som du bestämt dig för. Givetvis ska du ta vara på det som händer spontant i verkligheten också, men med hjälp av distributionsplanen ser du till att något händer regelbundet så att dina följare inte glömmer bort dig. Dessutom har du koll på att ditt innehåll faktiskt är genomtänkt.
4. Anpassa budskap och ton efter din målgrupp
Kanske vill du vara personlig med dina kunder och skapa en långsiktig relation, kanske vill du ha en seriös framtoning med fokus på att vara informativ exempelvis. Oavsett vad så bör du välja riktning och planera innehåll utifrån hur du vill att din målgrupp ska uppfatta dig. För vissa passar det till exempel jättebra att använda sjuttonhundra emojis, för andra inte.
Vill du ha fler tips?
På Instagram delar vi löpande med oss av kommunikationstips, både i Stories och i flödet. Vill du ha personlig vägledning? Vi håller gärna en inspirerande workshop för att ge dig en kickstart på Instagram. Välkommen att kontakta oss!