Många använder sociala medier på något sätt i jobbet. För att hålla sig uppdaterad om de senaste nyheterna, för inspiration, omvärldsbevakning, för att marknadsföra sitt företag eller nå ut med viktig information. Och det finns en del smarta knep att ta till för att få ut så mycket som möjligt av sin närvaro i sociala medier. Här delar vi med oss av några som handlar om att interagera med och ta hjälp av andra och som framförallt bidrar till att stärka ditt varumärke.

1. Nå rätt målgrupp med hashtags

En hashtag är ett smart sätt att kategorisera dina inlägg i sociala medier eller för att hitta inlägg inom ett specifikt område. Genom att använda hashtags blir det enklare att dela ditt budskap med rätt personer. Till exempel, om en bensinmack skapar ett inlägg om att de har en kampanj på biltvätt så kan de lägga till hashtags som #biltvätt och #bilvård. Eller om ett bageri vill sälja bröllopstårtor, så kan de använda hashtaggarna #bröllopstårta #bröllop och #bröllopsinspiration exempelvis. På så vis dyker inläggen upp för dem som söker på just dessa hashtags. Det är ett enkelt sätt att målgruppsanpassa efter intresseområde.

2. Låt dina kunder och följare skapa innehållet åt dig

Visst vore det väl smidigt om dina kunder eller följare själva skapade innehållet till dina sociala medier? Det är faktiskt ett ganska vanligt sätt att jobba på och dessutom är det trovärdigt och effektivt både kostnadsmässigt och tidsmässigt. Om du har ett hotell och dina gäster laddar upp bilder och taggar ditt företagskonto i bilderna är det ett mycket bra tillfälle att be kunden om lov om att få dela vidare innehållet i dina egna kanaler. Att få en kund att sprida innehåll tyder på att de är nöjda med produkten eller tjänsten eftersom de själva väljer att tipsa om den. Dessutom kostar det dig inget.

3. Interagera med andra för att sprida ditt varumärke

Att ladda upp eget material i sina sociala medier är ett måste för att synas, men att interagera med andra är också viktigt. Genom att gilla, dela eller kommentera andras inlägg bidrar du till att sprida både ditt och andras varumärke, samtidigt som du visar dig engagerad även i vad andra gör. Det gör ju också att du verkar ganska schysst. En win/win helt enkelt.

4. Skapa engagemang genom att ställa frågor

Det är jättebra att vara aktiv och lägga upp intressanta texter, bilder och filmklipp i sociala medier men olika typer av innehåll bjuder in till olika mycket engagemang. Ibland är det inte nödvändigt med engagemang, exempelvis om inlägget är viktigt och informativt, men om du vill att dina följare ska kommentera och tycka till är det en idé att fundera på hur du kan skapa mer interaktion.

Försöka att publicera inlägg som väcker diskussion eller ställ en fråga om vad dina följare tycker om något. Detta är även ett mycket bra sätt att använda sig av Instagram Stories till exempel. Där finns färdiga dekaler som gör det möjligt för följare att rösta och tycka till.