Att nå fram via sociala medier kan vara en utmaning. Men det finns knep att ta till för att effektivisera din närvaro i de olika digitala kanalerna. Genom strategiskt kommunikationsarbete i dina sociala medier kan du få få ut mer, både professionellt och privat. Här delar vi med oss av några tips.
1. Använd hashtags för att målgruppsanpassa
En hashtag är ett smart sätt att kategorisera dina inlägg i sociala medier, eller för att hitta inlägg inom ett specifikt område. Genom att använda hashtags blir det enklare att dela ditt budskap med rätt personer. Till exempel kan en bensinmack skapa ett inlägg om att de har en kampanj på biltvätt. När de lägger till hashtags som #biltvätt och #bilvård så dyker deras inlägg upp för dem som söker på just detta.
2. Låt dina användare skapa innehållet åt dig
Visst vore det väl smidigt om dina kunder eller användare själva skapade innehållet till dina sociala medier? Det är faktiskt ett ganska vanligt sätt att jobba på och dessutom är det effektivt, ekonomiskt och trovärdigt. Om du har ett hotell och dina gäster laddar upp bilder och taggar ditt företagskonto i bilderna är det ett mycket bra tillfälle att be kunden om lov om du får dela vidare materialet i dina egna kanaler. Att få en kund att dela innehåll tyder på att de är nöjda med produkten eller tjänsten eftersom de själva väljer att tipsa om den. Dessutom kostar det dig inget och du har fått en ambassadör!
3. Interagera med andra för att sprida ditt varumärke
Att ladda upp eget material i sina sociala medier är en sak, men att interagera med andra är också viktigt. Genom att gilla, dela eller kommentera andra du följer bidrar du till att sprida både ditt och andras varumärke samtidigt som du visar dig engagerad även i vad andra gör. Det gör ju också att du visar att du faktiskt är ganska schysst.
4. Skapa engagemang genom att ställa frågor
Det är jättebra att vara aktiv och lägga upp intressanta texter och bilder i sociala medier, men visst innehåll bjuder in till mer engagemang. Ibland är det inte nödvändigt med engagemang om inlägget exempelvis är viktigt och informativt. Om du vill att dina följare ska kommentera och tycka till är det en idé att skapa inlägg som väcker diskussion, eller ställ en fråga om vad dina följare tycker om något. Detta är även ett bra sätt att använda sig av Instagram Stories där det finns färdiga dekaler som gör det möjligt för följare att rösta och tycka till.
Om du vill veta mer eller vill ha hjälp med dina sociala medier, hör gärna av dig till oss så berättar vi mer. Klicka här!