Hur gör du för att engagera i sociala medier? Vi har samlat ihop några tips som kan spetsa till dina inlägg och stories och göra att du når ut till fler.

Tänk utifrån- och in för att nå fram och engagera

Tycker du att det är svårt att veta vad du ska publicera för att engagera dina följare i sociala medier? Tänk på att det viktigaste är att vara relevant för din målgrupp. Med ett tydligt budskap till dina följare blir det enklare att nå igenom bruset. Och det som funkar för någon annan behöver inte vara rätt för dig, så fundera en extra gång över vad just du vill säga, men framförallt vad dina följare vill ha. Här har du förstås hjälp av hur det gått tidigare. Följ upp och reflektera över dina tidigare inlägg. Här kan du läsa ett tidigare blogginlägg om att följa upp statistik.

Engagera på Instagram med fina bilder

På Instagram är bilden är det första som fångar följarnas uppmärksamhet. För att någon ska stanna upp och läsa ditt inlägg behövs därför en bra eller intressant bild. Detta innebär inte att bilden måste vara perfekt, men bra kvalitet och ett tydligt syfte kopplat till texten kommer helt klart hjälpa dig att få mer engagemang på ditt inlägg. Läs gärna vårt tidigare blogginlägg om Instagram-strategi.

Filter eller inte?

Beroende på bransch, målgrupp och kanal så kan filter vara en bra, dålig eller onödig grej. Du kan till exempel använda ett filter som ger alla bilder samma färgton, och det är helt rätt för ditt företag – medan filter som förskönar genom “retusch” inte alls är relevant. Att få in lite extra värme i den där soluppgången på Instagram är helt ok, samtidigt som ett ansiktsfilter i videochatten kan ge oanade konsekvenser. Fundera över vad din målgrupp förväntar sig och uppskattar. Går de igång på en retuschad bild, eller vill de ha något som är rakt igenom äkta? Och förresten, om du fotar naturen så är det inte mer än rätt att fixa till bilden lite eftersom kameran inte återger en vacker sjö lika fint som ögat självt.

Interagera med andra för att synas mer

Om du vill öka din synlighet i sociala medier är det också viktig att interagera med andra. Du kan kommentera, gilla och dela andras innehåll som du tycker är intressant och bra. Detta är något som uppmuntras av algoritmerna och gör att du syns mer. Tänk på att du vinner mer på att vara trovärdig. Kommentera inte hej vilt, utan skriv när du har något vettigt att säga – då känns det äkta. Följ gärna dem som du har en koppling till, eller som du tycker gör bra saker.

Inspireras av andra för att se hur de engagerar sina följare

Tjuvkika på hur andra gör. Om du har några konton du gillar lite extra, fundera över varför du gillar det och om det finns något de gör som du kan göra. Sno inte rakt av, men inspireras gärna. Kanske kan du få nya infallsvinklar till ditt innehåll. Sök också gärna inspiration från andra plattformar, till exempel reklam, film, serier och webbplatser.

Hashtagga för mer spridning

Har du koll på dina hashtaggar? De finns faktiskt där av en anledning och det är för att hjälpa dig. Med hjälp av olika hashtaggar kan du märka ditt innehåll i sociala medier så att den som söker efter något specifikt ska få upp relevant innehåll. Har du exempelvis en bilverkstad kan det vara smart att märka inlägget med #bilreparation och #bilverkstad och så vidare. Men tänk på att inte använda för smala eller breda hashtaggar, som exempelvis #bil eller å andra sidan, #bilverkstadmedloppisochkaffe

Vill du få hjälp med att utveckla dina sociala medier? Hör gärna av dig till oss, så tar vi fram ett manér som passar just din målgrupp! 🙂