Klimatutmaningen
Under hösten har vi på Kraft kommunikation varit med i Breakit Impact Challenge, en utmaning i att bli mer klimatsmart på kontoret. Även om vi är ett litet företag har vi lärt oss att alla förändringar gör skillnad, stora som små.
En utmaning per vecka
Utmaningen pågick under fem veckor och varje ny vecka innebar en ny utmaning. Allt skulle också rapporteras in för godkännande av arrangörerna Breakit Impact Challenge. Det vi främst har lärt oss är att faktiskt tänka efter lite mer inför våra val. Det kan handla om allt från att välja rätt tryckeri till att minska bilåkandet.
Under projektets gång har vi på Kraft kommunikation tagit fram en plan för hur vi ska förhålla oss inför nya inköp. Vi har även granskat våra leverantörer för att även där kunna göra ett aktivt val vid exempelvis beställning av tjänster som kan påverka miljön. Dessutom har vi valt att klimatkompensera för de utsläpp vi faktiskt står för varje år och på så vis gör vi en insats för miljön.
Nyttig information och bra hjälpmedel i vardagen
Det blir tydligt att alla kan bidra när man är med i Breakit Impact Challenge eftersom vi får tydliga uppgifter som ska lösas. Samtidigt får vi också ta del av nyttig information och hjälpmedel som gör det enklare att förstå och lösa uppgiften. Vi känner oss mer motiverade än tidigare att fortsätta jobba för en bättre miljö på vår arbetsplats. Detta var förstås också några av anledningarna till att vi valde att vara med i utmaningen.