Blogg

Följ upp statistik i digitala kanaler – få bättre effekt
Utan att följa upp statistik på hemsidan och i sociala medier är det inte lätt att veta om en lyckas eller inte. Därför är det viktigt att regelbundet se över statistik i digitala kanaler. Hur många har nåtts av dina inlägg och vilken typ av inlägg brukar gå bäst?...

Förstärk ditt budskap med illustrationer, ikoner och animationer!
Det finns många olika sätt att framföra ett budskap. Och alla tar till sig information på olika sätt. Med hjälp av exempelvis illustrationer, ikoner och animationer kan du förstärka ett budskap och på så vis hjälpa mottagaren att ta till sig av det du vill få sagt....

Checklista för att optimera er digitala marknadsföring
Undersökningar från exempelvis Smart Insight visar på att en stor andel företag som fokuserar på att marknadsföra sig via digitala kanaler saknar en digital marknadsföringsstrategi. Trots att de allra flesta företag vet hur oerhört viktigt det är med digital...

Tre enkla tips för hur du sökordsoptimerar din webb!
Har du tänkt på hur innehållet på din webbplats är skrivet? Tänk på att det sker miljontals sökningar bara på Google i Sverige varje dag och det är med andra ord extremt hög konkurrens om sökresultaten. Då kanske du förstår hur viktigt det är att sökordsoptimera din...

Sociala medier – så utnyttjar du olika kanaler på bästa sätt!
Det finns en uppsjö av olika sociala medier att välja bland, men hur ska man välja sina kanaler som företag? För att nå ut med ditt budskap är det viktigt att synas på rätt ställe där just din målgrupp finns, annars kan det vara slöseri med både tid och resurser. För...

Kundcase – så ökar du förtroendet genom att låta dina kunder berätta hur bra du är
Kundens ord är oftast mer värda än om ett företag själva talar om vad de är bra på. Genom att ta fram kundcase, där kunderna berättar om ert samarbete, stärker du ditt varumärke och ökar chansen till försäljning. Här pratar vi mer om fördelarna med kundcase och hur du kan göra för att presentera dem på olika sätt.

Om du vill nå ut med ditt budskap måste du ha tålamod att upprepa dig – gärna minst sju gånger
Döm inte ut ditt budskap för snabbt och var inte rädd för att återanvända ditt innehåll i sociala medier. Vi fattar att det kan kännas som att du säger samma sak hela tiden. Du lever ju ständigt med din verksamhet. Men det gör inte dina följare. De kämpar för att...

Fyra tips för att bli vassare på sociala medier
Många använder sociala medier på något sätt i jobbet. För att hålla sig uppdaterad om de senaste nyheterna, för inspiration, omvärldsbevakning, för att marknadsföra sitt företag eller nå ut med viktig information. Och det finns en del smarta knep att ta till för att...

Tips för effektiv kriskommunikation
I en krissituation är en av de allra viktigaste sakerna att inte vara tyst, utan att vara transparent och att hela tiden kommunicera med sin målgrupp. Har du inget nytt att säga, säg det. Berätta att du återkommer när du vet mer och om möjligt ange en viss tid eller...

Prata med bönder på bönders vis – ett budskap som är ännu viktigare i kris
Att prata med bönder på bönders vis är lite av ett motto för oss på Kraft kommunikation. Det är en fin liknelse på något vis - enkel och jordnära. Och vi gillar ju enkla budskap. Det är bara så himla onödigt att göra sig till och krångla till saker. Och det är...