Du har säkert hört talas om influencer marketing. Alltså när en känd profil har ett avtal med ett företag och gör reklam för deras tjänst eller produkt. Ett mycket effektivt sätt att marknadsföra sig på men vad ska du tänka på om du vill testa själv? Vi har tagit fram några frågor du kan ställa dig för att göra det lite enklare för dig som vill jobba med influencers.
Vem ska jag välja?
Börja med att ställa dig den frågan. För det finns enormt många profiler som kan klassas som influencers. En del med miljontals följare och en del med färre följare, så kallade microinfluencers som har runt 5000+ följare. Vem du ska välja handla dels om budget men också om vilken målgrupp du vill nå. En profil med flera hundratusen följare och uppåt kostar ganska mycket att synas hos. Men tänk också på att om du har en väldigt specifik produkt så är det också svårare att träffa rätt med en influencer med så stor följarskara. Mindre konton är oftast mer specificerade på ett intresseområde som sport, hantverk, odling och så vidare. Med andra ord, välj med omsorg.
Hur anlitar jag en influencer?
Det är viktigt att se till att skapa någon form av avtal så att det blir tydligt för både dig som företagare och influencern att förstå vad som gäller. Det är viktigt att sätta upp datum för den period avtalet ska gälla. Du behöver också förtydliga vad som förväntas av influencern, om det är ett visst antal inlägg som ska postas till exempel. Det ska också vara tydligt vad utbytet är, om det är produkter, pengar eller annat som gäller som ersättning. Tänk det som att du anlitar någon för att utföra en vanlig arbetstjänst, det ska vara lika noga här.
Vem kan anlita en influencer?
Alla kan jobba med influencer marketing men det gäller att utgå från dina behov och förutsättningar. Har du ett lokalt gym kanske du ska använda dig av en lokal träningsprofil och säljer du mode för unga tjejer kan du välja en större influencer och tänka nationell spridning.
Känns det fortfarande som en djungel, hör gärna av dig till oss så hjälper vi dig!